I vores tema om følshows kommer vi bredt omkring. Vi taler vi med følejer, arrangør, en professionel avler og formand for DI-Avl.
– Følshow i Gandur er noget ret nyt for mig. Vi blev opfordret til det, fordi der ikke var noget i området sidste år. Men dengang kunne vi ikke overskue det i forhold til corona, så det gav mere mening at gennemføre det i år.
Beslutningen om at tilbyde et følshow har udelukkende været god, understreger hun:
– Det er første gang, at jeg har været med til at arrangere det, og det har været en kæmpe succes. Der var stor tilslutning med 38 tilmeldte heste, og nye folk har meldt sig ind i vores klub.
– Vi har fået omkring 10 nye medlemmer, selv om showet lå relativt sent på kontingent-året med generalforsamling i november og nye kontingenter i januar.
Det koster 200 kroner om året at være medlem af Gandur. Et medlemsskab giver fordele, når man gerne vil deltage i et arrangement.
– Vores arrangementer udbydes først til medlemmer. Hvis der er flere pladser, åbner vi for andre til en merpris. Til følshowet ville nogle ikke-medlemmer være sikre på at få en plads, så de meldte sig ind på den baggrund, siger Stine.
For at varme op til dagen satte Gandur fokus på avl inden.
– Vi har haft et foredrag om avl, og hvad man skal kigge på, når man vil lave føl. Det fortalte Hildur Sigmarsdottir om. I december har vi endnu et foredrag med hende, denne gang handler det om hestefarver – det emne er virkelig oppe i tiden.
Avl har længe været på Gandurs ønskeseddel. Men det er først nu, at det er realiseret.
– Overordnet har emner og arrangementer omkring avl været et stort ønske blandt medlemmerne gennem mange år. Men vi har manglet nogle i klubben til at tage sig af det, fortæller Stine og fortsætter ivrigt:
– Nu har vi nedsat et avlsudvalg, som helt sikkert kommer til at lave mange ting. Blandt andet har vi booket Bjarne Poulsen til at komme og dømme igen til næste års show.
– I støbeskeen har vi desuden en vejledende bygningsbedømmelse. Så arbejdet med følshowet har startet helt vildt mange ting og i det hele taget skudt gang i en anden gren af klubben, end vi havde forestillet os.
– Helt vildt godt. Vi har haft livline i lokalklubben Dreki, som har holdt følshows før, og vi har løbende spurgt dem til råds. Bjarne Poulsen, dommeren, har vi også haft med på sidelinjen i forhold til, hvad der er godt og mindre godt at gøre.
– Heldigvis kunne vi leje os ind i en ridehal med 32 bokse, og det var fint. De deltagere, der var færdige om formiddagen, kørte hjem. Så var der god plads til eftermiddagens heste og hesteejere, og det fungerede rent praktisk. Vi kunne også lave en lille café med toast, sandwich, kaffe og kage. – Og vi fik besøg af Nordic Horse-forhandleren, som er ny i den rolle. På den måde kunne vi også være med til at give det et skub ind i miljøet.
– Opgaven med tilmeldinger og tekstindhold til Sporti.dk fik vi hjælp til af Dreki-folkene. Det har kørt på skinner. De par ændringer, der skulle laves, har der været fuldt forståelse for blandt de tilmeldte. Fx lavede vi om på rækkefølgen af hestene, så vi sluttede dagen af med føllene, fordi det var mere publikumsvenligt. Intet problem.
– Det viste sig også, at folk blev hængende for at se føl, som var dagens højdepunkt. Det var også de to klasser, der var flest tilmeldte i, selv om vi havde klasser fra årgang 2019 til 2022.
Klubben var også godt kørende med attraktive sponsorgaver, hvilket havde stor betydning tilføjer Stine:
– Vi var mega heldige, fordi vi kunne udlodde en bedækning i alle klasserne, så der var stor opbakning også i forhold til at sponsorere bedækninger. Vi lavede også et lille foldet hingstekatalog med de udloddede hingste for at honorere deres sponsorater.
– Dagen forløb superfint. Alle hjælpere, omkring 10-12 mennesker, samledes klokken 7.00 om morgenen, og stedet var gearet til bare at rykke ind. Jeg havde været derude ugen før for at blive aftale med ejerne, hvor tingene skulle være. Nogle satte lyd op, andre skulle dele noget af ridehallen fra, så publikum kunne stå på noget af banen. Andre arrangerede en lille café med borde og stole og lidt varme.
– Klokken 9.00 lavede dommer Bjarne Poulsen en briefing inden starten kl. 10.00. Der var én, som hjalp med at dirigere folk rundt på parkeringspladsen, så det gik nemt for alle deltagerne at finde på plads. Der var lidt startproblemer med en computer, så vi måtte skrive i hånden og taste bagefter, men det løste sig hurtigt.
– Vi har i vores klub lavet mange stævner og tager en masse erfaring med derfra. Vi ved godt, at det kan være svært at indhente forsinkelse, når der er noget, der skal tastes og noget, der skal læses op. Vi havde erfarne folk i sekretariat og på speakeropgaven, som skabte et godt flow i at få folk klar, kaldt ind osv. Det betød alt sammen, at vi kunne slutte af klokken 16.00 som planlagt.
– Der var cirka en dags praktisk arbejde i opgaven plus forberedelser og oprydning. Lørdag holdt vi følshowet, og vi ryddede det sidste op søndag og mandag efter aftale med dem, der ejer hallen. I boksene fjernede deltagerne selv klatter efter hestene. Det var de søde til, så det var nul problem.
– De sidste regninger mangler vi at få ind, men vi er på plus/minus 1000 kroner i alt. Det løber rundt. Gandurs koncept er, at vi ikke behøver at lave overskud, det skal bare gå i nul. Det er vores agenda, fordi medlemmerne betaler et kontingent, og vi har et godt økonomisk fundament. Vi behøver ikke at tjene penge på det.
– Hen over vinteren har vi også foredrag, der er gratis for medlemmer og koster lidt for ikke-medlemmer. Vi vil gerne gøre noget for fællesskabet og give mulighed for at kunne mødes om vinteren. Klubhuset lukkes ned om, fordi det bliver for koldt, så vi lejer os ind til foredrag i Børkop Bibliotek ganske gratis. Det har øget frivilligheden og antallet af medlemmer, at vi har gratis arrangementer. Så kan det betale sig at melde sig ind.
– Feedbacken har været enormt positiv. Eneste kritikpunkt har været, at deltagerne gerne ville have lyd udenfor hallen, så de kunne høre, hvem der blev kaldt ind. Vi løste det ved at have én stående, som havde listen med rækkefølgen af deltagere og kunne kalde ind, hvis man gik rundt med hestene udenfor.
– Ellers har alle tilbagemeldinger været meget positive, og vi fik især ros for at have organiseret det godt. God stemning, hyggeligt, gode præmier. Vi fik også tilbagemeldinger på sponsorpræmierne og at konkurrencerne om lodtrækninger af gavekort fra TopReiter var et fedt koncept
– Det var fuldstændig vildt, hvor mange mennesker, der kom forbi. Jeg gætter på 60-80 tilskuere. Jeg var nede for at købe flere kager to gange, selv om ti mennesker havde meldt sig til at bage en bradepande kage via tilmeldingen i Sporti. Jeg tænker også, at der helt sikkert var nogle børn, der ikke gik sultne hjem, griner Stine.
– Indtil nu har vi valgt at give gratis kaffe og kage til både publikum og deltagere til vores arrangementer. Det signalerer, at man bare skal komme og være med.
– Vi havde også lavet en afstemning, hvor publikum kunne stemme på favorit. Der var konkurrenceelement for publ og os, der havde hest med. Vi har en der kan lave let grafik, havde lavet fine diplomer, fint. Den ene blev bedst bedømt, den anden lå midt i.
– Ja, det skal vi til næste år! Vi har allerede booket Bjarne Poulsen til at være dommer. Vi har også booket et lydanlæg osv.
– Det var da hårdt arbejde, men det vidste vi jo i forvejen. Det har virkelig været fedt, fordi så mange bakkede op. Vi har brugt vores erfaringer fra at arrangere stævner, som vi kunne trække ind over tilmeldinger, tidsplanplan, hvad det kræver at have dommere og hjælpere. Det var godt, at vi kunne drage mange paralleller til andre ting, vi har lavet sammen. Den enorme opbakning fra medhjælpere, hjælpere, deltagere, sponsorer og stedet, som vi var på betyder, at man godt vil gøre det igen. Vi har ikke mødt muren, alle udfordringer er blevet løst uden problemer.
– Det har helt klart været et af klubbens højdepunkter i år, selv om vi virkelig har haft mange ting på programmet.
– Helt konkret har vi fået en medlemstilgang, og det er dejligt. Vi har mærket opbakning fra medlemmer og folk udefra, og flere udtrykker, at de gerne vil være med i vores klub.
– Årets følshow har skabt interesse og gode oplevelser, og der er blevet talt meget om showet efterfølgende. Folk bliver ved med at hæfte sig ved, at det var fedt.
– Og så har det pustet liv i et andet område af hesteverdenen end det, som vi plejer at fokusere på. Vi har fået gang i nye arrangementer omkring avl, et nyt avlsudvalg er opstået, og vi mærkeren helt ny gejst omkring vores heste og avl.
Stine går ind i sit 5. år som formand i 2023. Hun har været medlem af klubben i 25 år – siden hun var 11 år. Stine har været med i juniorrytterudvalget, stævne- og kursusudvalget og medlem af bestyrelsen. Hun har desuden tidligere været formand. Hun driver en mindre træningsstald på deltid og hjælper i sin mors tøjbutik et par gange om ugen. Hun er også mor til to drenge på 6 og 8 år.
Gandur har ca. 140 medlemmer og holder til i Skærup ved Fredericia, hvor der er klubhus og bane. Den er oprettet i 1976, og det gør den til en af de ældste lokalklubber i Danmark.
Gandur er medlem af Dansk Islandshesteforening og er godkendt som klub i Vejle Kommune.
Hvad sker der ellers i klubben?
Den 14. december 2022 er der et foredrag om avl og hestefarver ved Hildur Sigmarsdóttir. Du kan se klubbens kalender her.
Når man melder sig til et følshow, skal man vinge af i en Tro og Love-erklæring i tilmeldingen ligesom til et stævne. Det er for at forebygge, at deltagere tager heste med, som kan være bærere af smitsomme sygdomme som fx kværke og herpesvirus.
Desuden opfordrer arrangørerne fra Gandur til, at man ikke trækker sine heste hen til andre heste. Man opfordrer også publikum og deltagere til at undgå at røre ved andre heste for på den måde at føre smitte videre.
Stine Madsen siger:
– Det har været et skrækscenarie, at nogen skulle få smitsomme sygdomme med hjem fra et af vores arrangementer. Generelt oplever vi, at deltagere og publikummer er blevet rigtig gode til at passe på hestene ved at tænke i hygiejne og forebyggelse af smitte.